Climber Worldwide

Active Intelligence is dé manier om effectief actie te ondernemen

– Dit moet je weten van QlikWorld 2020 –

 

Van een congres in Phoenix met 3000 bezoekers en meer dan 500 sessies naar een online forum voor 30.000 bezoekers… Je kunt je voorstellen, dat is een hele uitdaging. Qlik heeft het waargemaakt om 110 sessies beschikbaar te stellen voor, nou ja, de hele wereld. De afgelopen twee dagen heeft Qlik tijdens Qlik World vertelt over haar strategie voor de komende jaren en deelde haar holistische aanpak omtrent Qlik Data Integration, Qlik Data Analytics en Data Literacy. We vertellen je over de hoogtepunten van dag 1.

 

Zoals Mike Capone, CEO van Qlik, vertelde in zijn openingstoespraak: “Phoenix kon duidelijk niet doorgaan dit jaar, gezien COVID-19 afstanden creëert die onze wereld opbreken.” En dat is ook hoe Qlik haar visie benadrukte – door slimmer te werken met data overbrug je de afstand van ruwe data tot eindgebruiker en houd je de focus op het doen toenemen van de daadwerkelijke business value.

James Fisher, Chief Product Officer, en Rick Jackson, VP Product Marketing, deelden een korte blik op de toekomst, verwijzend naar hoe het active intelligence end-to-end platform van Qlik de business value verhoogt. Namelijk door zakelijke gebruikers in staat te stellen om data beschikbaar te maken, te vinden, te begrijpen en effectief en snel te handelen – op basis van gevonden inzichten. De holistische aanpak van Qlik is erop gericht om de gaten in data te dichten en ruwe data sneller om te zetten in daadwerkelijke business value. Dit lukt door de volledige keten – van data-integratie tot data-analyse en datageletterdheid – te controleren en monitoren.

Feitelijk neemt Qlik, met deze strategie, het voortouw in de verschuiving van passieve naar actieve BI. Actieve BI is actiegericht en gebaseerd op een combinatie van real-time data en data in rust. ‘Active Intelligence’ is dan ook het Qlik Buzzword van 2020 en het wordt gedefinieerd als constante intelligentie, welke wordt afgeleid van real-time data, specifiek ontworpen om direct actie te kunnen ondernemen. Het doel is om de end-to-end value te stimuleren door de inzet van een active intelligence platform. Een platform dat data integratie naadloos combineert met geoptimaliseerde automatiserings- en AI-mogelijkheden. Op deze manier wordt data getransformeerd tot actieve analyse. Uiteindelijk, door data uit silo’s vrij te maken, kunnen gebruikers leren dit te begrijpen en ontdekken ze echte en waardevolle inzichten. Het resultaat biedt een enorm voordeel voor de gehele organisatie: de capaciteit om snel en doeltreffend te kunnen handelen op basis van actuele inzichten.

 

1. WAT IS NIEUW IN DATA ANALYTICS?

James Fisher en Josh Good, VP Product Marketing, vertelden het nieuws op gebied van Analytics. Dit zijn de drie belangrijkste aankondigingen:

  • De algemene ambitie is een cloud-gebaseerd aanbod. Qlik beweegt zich in de richting van Qlik Sense als SaaS-first, hoewel andere opties (on-premise & private clouds) beschikbaar blijven. Nieuwe innovaties, zoals één hub voor alle content en individuele grafieken, worden echter opgezet in Cloud-first. Dit maakt het erg interessant om tenminste één hybride omgeving te hebben.
  • Qlik Alerting is een interessant product dat essentieel onderdeel is van Qlik’s visie rondom actiegerichte intelligence. Dit initiatief legt de focus niet enkel op inzichten, maar ook op acties: “Wat ga je hieraan doen?”.
  • Dynamic Views vormen een ontwikkeling vanuit de veel te weinig gebruikte ODAG-functionaliteit (On-Demand App Generation). Deze ontwikkeling maakt real-time analyses, waar nodig, mogelijk. Zeker vanwege de combinatie met de ontwikkelingen gaande omtrent de Qlik Data Integratie, welke zich baseren op het creëren en onderhouden van real-time QVD’s, is dit interessant om in de gaten te houden.

2. WAT IS NIEUW IN QLIK DATA INTEGRATIONS?

Afgelopen jaar heeft Qlik haar aanbod rond Data Analytics uitgebreid. Het verzamelen van data werd opgenomen in het productportfolio. Deze toevoeging noemen ze Qlik Data Integration (QDI) of DataOps. Feitelijk gaat het om het verbeteren van communicatie, integratie van bronnen in de gewenste doelen en het automatiseren van dit proces. Hierin noemde Qlik een drietal unieke mogelijkheden:

  • CDC, ofwel Change Data Capture, is een echte game changer. Met Qlik Replicate kun je je data in bijna real-time (een kwestie van seconden) verplaatsen op Scale. Dit alles kan agentloos – zonder enige vorm van installatie op het bronsysteem.
  • Verplaatsen van gegevens naar de cloud – waar Qlik de marktleider is. Alle data, zowel on-premise als gedupliceerd vanuit de cloud, kan naar de gewenste target cloud worden verplaatst zonder limitering van een van de grotere Cloud-diensten.
  • Het gat tussen IT en business wordt gedicht door ruwe data in actiegerichte data om te zetten: “Vind het – bevrijd het”.

In de demo’s liet Qlik zien hoe ze simpel connecten met SAP-data en deze gegevens kunnen repliceren om een Data Warehouse te maken met gepubliceerde data marts, alles zonder ook maar één regel code te schrijven. Dit gebeurt in Snowflake met een real-time update van de bron naar de datamart. De eindgebruiker kan, in Qlik Catalog of direct in Qlik Sense, gebruik maken van alle data, waarbij hij volledig inzicht heeft in Data Lineage, Size, Popularity en Quality. Alle data, inclusief de data in Qlik QVD-bestanden, kan worden gebruikt door elke BI tool, aangezien QDI BI tool onafhankelijk is.

3. natural language processing BEVORDERT DATAGELETTERDHEID

 

 

Qlik heeft de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan hun programma omtrent datageletterdheid. Hiermee helpt Qlik zo veel mogelijk gebruikers hun vermogen tot het lezen en interacteren met data te verbeteren. Naast deze academische programma’s verbetert Qlik ook haar technologie, waarmee ze gebruikers begeleidt naar betere besluitvorming op basis van data. We zagen we grote verbeteringen in de mogelijkheden van Qlik op gebied van Natural Language Processing (NLP), die nu in staat zijn om nog complexere, tijdgerelateerde vraagstukken op te lossen.

Het aanbod van Qlik Sense SaaS gaat al een stuk verder. Op dit moment is een gebruiker slechts in staat om een datavraag te stellen binnen een app. Qlik heeft laten zien dat, in haar volgende generatie van de Qlik Sense Hub, de mogelijkheid bestaat om op organisatorisch niveau vragen te stellen. Dit helpt gebruikers om de juiste applicatie binnen de Qlik Sense-omgeving te vinden. Daarnaast bouwt Qlik met nieuwe technieken steeds meer vertrouwen op tussen mens en technologie door gebruikers te laten zien hoe Qlik aan haar antwoorden komt na het beantwoorden van een vraag, een briljant initiatief.

 

LATEN WE ER GEBRUIK VAN MAKEN!

Volgens Qlik wordt de wereld steeds rooskleuriger en zijn er steeds minder afstanden in data te vinden. Active Intelligence is Qlik’s manier om het voortouw te nemen en de verschuiving naar een nieuw perspectief in data en analyse te leiden. Download Qlik’s brochure “Accelerate Business Value Through Data and Analytics” om een ​​volledig overzicht te krijgen van hun benadering van real-time active intelligence. We kijken er naar uit om ons aan te sluiten bij Qlik’s actiegerichte reis. Heb je vragen over de besproken onderwerpen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen!

Meer weten? Lees hier de hoogtepunten van de QlikWorld Partner Summit!

Blog: Cloud, Data Integration & Data Literacy –  The “future pitch” from QlikWorld 2020 Partner Summit

Meer weten? Qlik heeft eind april al enkele aankondigingen gedaan tijdens de QlikWorld Partner Summit. Lees onze drie belangrijkste tips over analytics in the cloud, data integration en datageletterdheid om een ​​idee te krijgen van wat er gaat gebeuren. Lees meer hier >>

Geschreven door:

Carolina Mistander

Marketing Director
carolina.mistander@climber.eu

MAGNUS PETERSSON-AHRHOLT

BI Manager Malmö
magnus.petersson-ahrholt@climber.se

Olof Malmström

BI Manager Stockholm
olof.malmstrom@climber.eu

Nick Rondeel

BI Manager Benelux
nick.rondeel@climber.eu

Nieuws

Active Intelligence is de weg naar actie – QlikWorld 2020 Samenvatting
Blog

Active Intelligence is de weg naar actie – QlikWorld 2020 Samenvatting

De afgelopen twee dagen heeft QlikWorld plaatsgevonden en kondigde Qlik hun strategie voor de toekomst aan, waarbij ze hun holistische benadering met inbegrip van QDI, QDA en datageletterdheid deelden.

>> Lees hier de hoogtepunten!
Active Intelligence is the way to action – QlikWorld 2020 Summary
Blog

Active Intelligence is the way to action – QlikWorld 2020 Summary

Today, QlikWorld kicked off and Qlik announced their strategy going forward, sharing their holistic approach including QDI, QDA and data literacy.

>> Get the highlights from the initial 120-minute session!
QlikWorld online 2020
Event

QlikWorld online 2020

QlikWorld is coming up June 24-25! Join us to take part of what’s in the works regarding Data Analytics, Data Integration and Data Literacy. Get inspired by success stories, enhance your skills with hands-on exercises and be first to check out Qlik’s product news!

>> Sign me up!