Climber Worldwide
climber_nick_rondeel_de-echte-business-intelligence-trends-opgespoord-en-beschreven_1400x877

Echte Business Intelligence trends opgespoord en beschreven

Leestijd: 7 min     Technical level: 2 (5)     Business level: 4 (5)

Door: Nick Rondeel

In de afgelopen zeven jaar als Business Intelligence consultant heb ik veel BI-trends en rapportages voorbij zien komen binnen de BI-markt. Een van de belangrijkste ervaringen die ik heb opgedaan is om niet blindelings te vertrouwen op alle BI-trendrapporten. Hoewel ze waardevolle informatie bevatten, kunnen ze geen enkele belofte doen dat een trend daadwerkelijk uitkomt. Wat me daarbij opvalt is dat veel van de genoemde ‘upcoming trends’ uiteindelijk toch slechts korte hypes blijken te zijn. Het is dus belangrijk om je af te vragen: welke trends zijn echt de moeite waard om je in te verdiepen?

WAT ER WORDT BESPROKEN

  • Wat is de hype cycle?
  • Mijn belangrijkste BI-trends van 2020
  • De relatie tussen deze drie trends
  • Waarom het de hoekstenen van elke succesvolle BI-tool zijn

In plaats van de woorden van een BI-aanbieder of adviesbureau voor waarheid te nemen, heb ik zelf uitgebreid onderzoek gedaan en deze informatie gecombineerd met mijn eigen ervaringen in de wereld van Business Intelligence & Analytics. Aan de hand van een overzicht vertel ik je over de drie BI-trends die daadwerkelijk belangrijk zijn voor de komende jaren. Na het lezen van dit blog weet je precies welke trends op dit moment bijdragen aan een sterke, solide bedrijfsvoering.

Climber_HypeCycle_Analytics_BI

DE HYPE CYCLE

De Hype Cycle laat zien in welke mate een nu-trend volledig operationeel is en dus nuttig is voor bedrijven. Zo is er bijvoorbeeld een enorme hype gaande omtrent Augmented Analytics – een hype waarvan we pas over ongeveer twee tot vijf jaar de werkelijke waarde kunnen zien. Het nadeel van het focussen op en investeren in ‘sexy’ trends, zoals Machine Learning en Artificial Intelligence, is dat ze nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn, en dus nog niet de capaciteit hebben om acute bedrijfsproblemen op te lossen. Vandaag beschrijf ik welke waardevolle en actuele BI-trends bedrijven nu wél helpen. In principe vormen de drie trends die we bespreken de hoekstenen van elke solide BI-omgeving. En zoals echte hoekstenen dat doen, staan ze sterk in relatie met elkaar.

Wil je meer weten over BI-trends en de Hype Cycle?

CORNERSTONE 1: DATAKWALITEIT EN MASTER DATA MANAGEMENT

Je kunt je vast voorstellen dat het lastig is om je route te vinden met een verouderd navigatiesysteem. Een meer recentelijk voorbeeld is de voortdurende vergelijking die wordt gemaakt tussen het aantal mensen besmet met COVID-19 per land. Dit is – op basis van data – niet mogelijk, omdat elk land er haar eigen manier van testen en documenteren op nahoudt. Hoewel data altijd beter is dan geen data, is foutieve data gevaarlijker dan je denkt.

Foutieve data zorgt namelijk voor verkeerde inzichten, die op hun beurt weer kunnen zorgen voor het trekken van conclusies die afdoen aan het bedrijfsresultaat. Dit is zeker geen nieuw onderwerp – maar het is in de laatste jaren wél relevanter geworden. Wat ik als BI-consultant heb gemerkt, is dat data multidirectioneel wordt. Dit houdt in dat data gedeeld wordt tussen systemen, zusterbedrijven en gebruikers. Data wordt, meer en meer, de ruggengraat van een bedrijf. Wanneer deze ruggengraat bestaat uit onjuiste data, is het einde zoek.

Ik sta achter een simpele uitleg van Labovitz en Chang (1972): de 1-10-100 regel. Dit houdt in dat het $1 kost om data te verifiëren op het moment van vastleggen. Wanneer je data achteraf moet corrigeren kost dit $10, en het kost je $100 wanneer je überhaupt niks doet. Er is dus een simpele conclusie: voorkomen is beter dan genezen. Derhalve is het dus ook van groot belang dat de data op een juiste manier wordt gemanaged. Hier moet verantwoordelijkheid in worden genomen. Wat we nog veel zien, is dat de gehele verantwoordelijkheid voor datakwaliteit bij het IT-team ligt. Het is essentieel dat er bewustwording wordt gecreëerd omtrent het waken voor feitelijke data. Elke medewerker die data gebruikt en elk proces dat data genereert zou moeten bijdragen aan het onderhouden van de datakwaliteit.

 

“Voorkomen is beter dan genezen. Derhalve is het dus ook van groot belang dat de data op een juiste manier wordt gemanaged.”

CORNERSTONE 2: DATA LITERACY

Onze wereld draait steeds meer op geavanceerde technologie en wordt voortgedreven door steeds toenemende data. Om precies deze reden is data literacy zo belangrijk. Data literacy – of data geletterdheid – omschrijft de capaciteit van mensen om data goed te kunnen lezen en hier ook zinvolle inzichten uit te kunnen trekken die bijdragen aan het succes van de organisatie. De term ‘data literacy’ werd voor het eerst door Qlik benoemd in 2016, en sindsdien groeit de term in populariteit, jaar op jaar.

 

“Data literacy – of data geletterdheid – omschrijft de capaciteit van mensen om data goed te kunnen lezen en hier ook zinvolle inzichten uit te kunnen trekken die bijdragen aan het succes van de organisatie.”

 

In 2020 is data literacy belangrijker dan ooit. Onder andere dankzij de huidige ontwikkelingen in de wereld groeit technologie met de snelheid van het licht, wat inhoudt dat het verschil tussen wat er mogelijk is en wat mensen kunnen steeds groter wordt. Daarbij is er bijna geen enkel bedrijf meer dat enkel offline opereert. Data wordt de ‘olie’ van de bedrijfswereld. Mede omdat data steeds vaker niet meer geïsoleerd, maar multidirectioneel wordt gebruikt, raad ik ten sterkste aan dat medewerkers worden opgeleid in het kunnen lezen en analyseren van data, om zo kennis en inzichten te kunnen delen die duidelijk maken wat er werkelijk gebruikt wordt op de bedrijfsvloer.

Je kunt je voorstellen dat data literacy sterk in relatie staat met het belang van datakwaliteit, op tweevoudige wijze. Enerzijds draagt kwalitatief goede data – en vooral het management van data – bij aan de begrijpelijkheid van de data binnen je BI-tool. Wanneer je een hoge kwaliteit waarborgt is het voor je medewerkers gemakkelijker omgaan met data. Anderzijds verklein je de kans op foutieve data door de data geletterdheid van je medewerkers te verhogen. Wanneer gebruikers de impact van slechte data op hun werk begrijpen, zullen ze meer initiatief tonen om de kwaliteit te verbeteren. Het gevolg: minder fouten in je data en een kleinere kans dat er fouten in je data sluipen. Fouten die de kwaliteit van de conclusies die je trekt uit je data – mogelijk drastisch – kunnen veranderen.

 

Ben je benieuwd naar de data literacy (data geletterdheid) van je bedrijf of van jezelf?

 

Data leadership begint met data literacy

Een recent rapport van Accenture en Qlik onthult de menselijke impact van data literacy en de vele mogelijkheden die een data geletterde cultuur kan bieden – inclusief advies hoe daar te komen. En tijdens de webinar The Human Impact of Data Literacy leer je meer over de bevindingen, waaronder:

● De 3 belangrijkste belemmeringen om datagedreven te worden
● 5 stappen voor het opbouwen van een met data geïnformeerd personeelsbestand
● Praktisch advies van van Forrester en brancheleiders van Nemours en Qlik

 

Qlik Webinar_5 steps to driving data literacy

CORNERSTONE 3: AUGMENTED ANALYTICS

Augmented Analytics staat op dit moment hoog in de Hype Cycle. Deze trend is naar mijn mening de laatste cornerstone, omdat hij nu al in staat is om écht bij te dragen aan de kwaliteit van je BI-tool. Augmented Analytics is de verzamelnaam van een set aan tools die geavanceerde inzichten mogelijk maakt in je data. De functionaliteiten draaien op een combinatie van Machine Learning en Artificial Intelligence. Hierdoor wordt de data precies goed voorbereid en geeft je BI-tool antwoorden op vragen voordat je ze gesteld hebt. Daarbij legt Augmented Analytics de inzichten die het vindt ook uit. Volgens Gartner worden dit belangrijke, onderscheidende factoren voor analytics en BI-platforms.

Binnen het Qlik platform geven Augmented Analytics op basis van patronen in data suggesties om bepaalde visualisaties te tonen. Zo kun je bijvoorbeeld niet alleen uitvinden welke verkoper het goed doet, maar vertelt de tool – op basis van Augmented Analytics – ook de redenen waarom andere verkopers het minder goed doen. Hoewel deze functionaliteiten mij in eerste instantie erg deed denken aan statistiek gebaseerd op logistische regressie, heb ik de functionaliteiten sterk zien ontwikkelen. Ik voorzie dat deze trend enorm gaat bijdragen aan het nemen van betere beslissingen op basis van data.

Opmerkelijk is dat de populariteit van deze trend sterk is afgenomen in het afgelopen jaar. Dit komt – mijns inziens – door de relatie die Augmented Analytics heeft met de andere twee cornerstones.

Wanneer de output en suggesties van de tool op basis van Augmented Analytics niet kloppend lijken, verdwijnt de interesse en de waardering. Maar draai het eens om: wanneer je op basis van een Augmented Analytics ziet dat de getoonde data feitelijk niet ‘kan’ kloppen, ontdek je zonder twijfel foutieve data en bied je jezelf de mogelijkheid om dit op te lossen. Anderzijds is de visualisatie van data een bijdragende factor in de data literacy van veel gebruikers.

WAARBORG KWALITEIT

Dit zijn, naar mijn mening, de belangrijkste cornerstones in Business Intelligence voor de komende jaren. Wanneer je de focus houdt op het fundament – bestaande uit bovengenoemde trends – realiseer je een optimale BI-omgeving die de kansen biedt om de bedrijfsvoering te optimaliseren. Mijn tip is om je dus niet blind te staren op alle hippe BI-trends. Overweeg wat je verwacht van je data, je datasystemen en gebruikers en beoordeel of het fundament wat je hebt gebouwd de kwaliteit die je beoogt kan waarborgen.

 

“Datakwaliteit en data literacy zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Extra belangrijk dus, om ervoor te zorgen dat beide zaken optimale aandacht krijgen.”

 

From insights to action: how to drive future-proof decisions with intuitive analytics

Een van de grootste uitdagingen waarmee organisaties worden geconfronteerd is een zeer gefragmenteerd analyselandschap dat het moeilijk maakt om inzichten te delen en goed samen te werken. In de webinar van Climber en Vizlib zullen we het potentieel van samenwerking binnen Qlik Sense verkennen. Daarbij maken we gebruik van forecast analyses en visuele planning om operationele prestatieproblemen en markttrends voor te blijven.

Bekijk deze sessie boordevol inzichten, ideeën en praktijkvoorbeelden van toekomstbestendige analyses!

Sign up for the climber_vizlib_future-proof-decisions-webinar

//Geschreven door: Nick Rondeel – BI Manager Climber

Heb je vragen over bovenstaande of andere trends? Stuur mij een bericht via de chat (rechts onderin) of neem contact op via:

Emailnick.rondeel@climber.nl
Phone: +31 6 48 63 07 65

Wil je meer blogs of nieuws lezen?

Wil je meer informatie ontvangen over deze trends?

Nieuws

Dagattracties: Business Intelligence bij Nederlands wildste dierenpark
Blog

Dagattracties: Business Intelligence bij Nederlands wildste dierenpark

In de dagattractie branche is Business Intelligence belangrijker dan ooit. WILDLANDS Adventure Zoo Emmen is in 2019 begonnen met datagedreven werken en daar maken zij in deze onzekere tijd goed gebruik van. Lees in onze blog meer over de kansen van Business Intelligence in deze branche en de samenwerking tussen Wildlands en Climber.

>> LEES MEER
Webinar: 5 keys to framing a competitive data strategy
Event

Webinar: 5 keys to framing a competitive data strategy

Sign up for our 30 min webinar, learn what to keep in mind when defining your data strategy and how to sidestep the pitfalls!

>> Register here!
Webinar: Sharpen up your Financial Planning with Forecasting in Qlik
Event

Webinar: Sharpen up your Financial Planning with Forecasting in Qlik

Sign up for our 30 min webinar June 4th on how to use Qlik in the forecasting process to sharpen the financial planning and keep control of your business performance.

>> Sign up here!