Climber Worldwide
Geo Analytics dashboard

Pak je voorsprong met behulp van geoanalytics

Leestijd: 5 min     Technical level: 2 (5)     Business level: 5 (5)

Je omzet of marge koppelen aan een locatie biedt veel inzichten. Ofwel, je business analyse koppelen aan locatie-software voor meer inzicht om data gedreven beslissingen te nemen. In de wereld van BI hebben we het dan over geoanalytics. Met geoanalytics verrijk je bestaande data en vergroot je de beleving van je data, en dus de inzichten die hieruit voortkomen. Dit is mogelijk voor het visualiseren van bezorgroutes op een wereldkaart tot het inzichtelijk maken van een looproute op een plattegrond van een winkel: Geoanalytics heeft een duidelijke meerwaarde in allerlei business sectoren.

Ben je benieuwd naar de technische kant van geoanalytics, namelijk geocoding? Lees ons eerdere blog.

DE ANTWOORDEN VAN GEOANALYTICS

Geoanalytics geeft in één overzicht antwoord op vraagstukken waar gebruikelijke grafieken en tabellen minder snel een helder antwoord op kunnen geven. Heb je wel eens nagedacht over welke vliegtuigstoelen populairder zijn dan anderen? Of welke producten in een supermarktschap nou écht goed presteren? Waarschijnlijk kun je het antwoord op deze vragen ook vinden in een staafdiagram, maar weet je nog niet waar deze stoel of dit product zich nou echt bevindt. Soortgelijke vragen zien wij in talloze industrieën. Wanneer je bijbehorende data plot per locatie, en dit dus kunt visualiseren op een kaart of plattegrond, zie je snel de antwoorden op dergelijke vraagstukken. Met die inzichten kun je bijvoorbeeld kosten en marges op overzichtelijke wijze tegen elkaar afwegen en eventueel actie ondernemen. Dat resulteert in slimmere, meer rendabele keuzes.

“​Geocoding verrijkt je data met coördinaten en verhoogt hiermee de inzichtelijkheid.​”

Climber Dashboard Qlik Sense GeoAnalytics

Hierboven zie je hoe je eenvoudig inzichtelijk kan maken wat je bezorggebied is.

 

EFFICIËNTE OPTIMALISATIE: EEN AANTAL VOORBEELDEN

Inmiddels hebben wij ervaring met de inzet van geoanalytics in verschillende sectoren en maken wij voornamelijk gebruik van de Qlik GeoAnalytics tool. Hieronder vind je enkele voorbeelden.

Retailbranche
Op basis van geoanalytics kun je, om maar een dwarsstraat te noemen, inzichtelijk maken welke schappen het meest populair zijn of juist welke producten per schap het vaakst gekozen worden. Wellicht weet je als manager van een supermarkt dat het schap met brood erg populair is. Maar weet je ook welke schaphoogte of welk broodproduct het populairst is? Door coördinaten te plakken op de schaphoogtes, schaplocaties of individuele producten en de resulterende data te plotten op de plattegrond van je winkel maak je dit in één oogopslag duidelijk. Ben je benieuwd hoe de ideale looproute door je winkel eruitziet? Welke veranderingen in schapindeling rendabiliteit kunnen verhogen? Ook dit soort vragen los je met geoanalytics in een handomdraai op, en dat zonder een deep dive​ in je stapel met data te hoeven maken.

Blog Climber Geoanalytics

Hierboven zie je een voorbeeld van Geoanalytics, data geplot op een winkel plattegrond.

 

Wholesale
Aansluitend op retail biedt geoanalytics ook een waardevol gebruik in de wholesale-sector. Een beweging die we zien in de markt is dat de klant steeds vaker verwacht dat hun aankopen worden bezorgd. Een belangrijke vraag die je kan stellen als wholesaler: hoe rendabel is mijn bezorging? Welke bezorgroutes kan ik optimaliseren of welke bezorgingen kan ik anders plannen om meer rendabel en efficiënt te bezorgen? De antwoorden bieden waardevolle inzichten die potentie hebben om de business te optimaliseren. Om de antwoorden op deze vragen te vinden ben je een tijd zoet wanneer je hiervoor de gebruikelijke grafieken of tabellen gebruikt. Jammer, want dat is onnodig. Je kunt ze met de juiste data makkelijk plotten op een kaart met behulp van geoanalytics.

Geo Analytics dashboard

Hierboven zie je een voorbeeld hoe je Geoanalytics kan combineren met andere grafieken om meerdere inzichten te creëren.

Afvalverwerking
Een ongerelateerd – maar niet minder interessant – voorbeeld zien we in de afvalinzamelings- en -verwerkingssector. Deze instanties worden vanuit bestuurlijke organen geconfronteerd met de vraag “Welke adressen bieden geen grijsafval aan? Is dit in specifieke delen van de stad? Zo ja, waar?​”. Dit vraagstuk bevat al een zeker instinct: er is een bepaalde hypothese over het antwoord. Door op de plattegrond van het bevraagde gebied alle niet-geleegde grijze containers weer te geven wordt snel duidelijk welke adressen hun grijze container niet hebben aangeboden. Geoanalytics biedt een antwoord gebaseerd op data in plaats van instinct. Met dit inzicht wordt de strategie omtrent het probleem geoptimaliseerd.

 

DE MEERWAARDE VAN GEOANALYTICS IN HET KORT

  • Visualiseer je data met gemak op kaarten of plattegronden
  • Ontdek bottlenecks en optimalisatiemogelijkheden in een oogopslag
  • Vergelijk eenvoudig belangrijke KPI’s per locatie
  • Maak de rendabiliteit van bezorgroutes inzichtelijk

Door geoanalytics in te zetten vergaar je dus op gemakkelijke wijze extra inzichten uit je data door het op een kaart – of het nu een landkaart of plattegrond is – te plotten. Op deze manier creëer je visuele handvatten die mogelijkheden bieden om marges te verhogen, kosten te verlagen, risico’s te vergelijken en ​overall​ een hogere rendabiliteit te genereren door, op basis van zichtbaarheid van je data, verschillende bedrijfsprocessen te optimaliseren.

“​Ontdek bottlenecks en optimalisatiemogelijkheden in een handomdraai.​”

 

CLIMBER: KRITISCHE EXPERTISE EN EEN HELPENDE HAND

Voor de inzet van geoanalytics maken wij veelvuldig gebruik van de Qlik GeoAnalytics tool. Deze tool is een voorloper als het gaat om geocoding, het linken van data aan coördinaten. De inmiddels jarenlange ervaring die wij hebben met Qlik en de GeoAnalytics tool biedt ons de mogelijkheid om de juiste helpende hand te zijn bij het toepassen van de functionaliteiten en het helpen beantwoorden van verschillende vraagstukken. Waar wij mogelijkheden voor verbetering zien in de Qlik GeoAnalytics tool, bieden wij ook een oplossing. Zo weten we zeker dat we ook op het gebied van Geoanalytics, altijd een passende en meest betrouwbare oplossing bieden voor onze klanten!

Wil je meer weten over de GeoAnalytics tool van Qlik? Klik dan hier!

 

Wil je meer weten?

Ben je benieuwd hoe we kunnen samenwerken om optimaal gebruik van jouw data te garanderen? Kom met ons in contact!  Wil je meer weten over de technische kant van Qlik Sense GeoAnalytics? Lees hier ons eerdere blog.

// Geschreven door: Yorick Cooiman – BI Consultant Climber

Emailyorick.cooiman@climber.nl
Phone: +31 61 566 39 04

Yorick Cooiman

Wil je meer blogs of nieuws lezen?

Nieuws

Climber Top SaaS Partner of the Year 2020
News

Climber Top SaaS Partner of the Year 2020

We’re honored to receive the Qlik award ”Top SaaS Partner of the Year 2020”, that was announced at the Nordic Partner Awards during QlikWorld. If you want to know more about how we can help you take the leap to the cloud – grab your seat at the Qlik Cloud Data & Analytics Tour by Climber, June 8. Save the date!

>> Read more!
Cloud Data and Analytics Tour International with Climber
Evenement, on-demand webinar

Cloud Data and Analytics Tour International with Climber

Join us to navigate a path to cloud for your analytics. We’ll give you a heads up on the latest features. Hear about our customer FCG  and how they’ve started the transition leveraging Qlik Sense Saas for faster insights. See how you too can make the move, at your own pace, learn how you can enjoy the experience of Qlik as a Service with your on prem solution and in parallel get the benefits of Qlik Sense SaaS functionality – as it’s not a one fits all experience but rather a very individual one. 

>> Sign up here!
16th QlikWorld!
Blog

16th QlikWorld!

Last week the 16th QlikWorld (formerly Qonnections) took place online for the second year. It’s one of those very exciting but humungous events where you hardly know where to begin. Climber CEO Jan Sipek has summoned his thoughts both on the content and the event as such – and has a suggestion for Qlik for next year.

>> READ MORE