Climber Worldwide
Data Strategie

Data Strategie

Climber Arrow
Data Strategie - Roadmap

Wij helpen je met een strategische roadmap naar een data gedreven organisatie

Waar je ook staat in je data reis, we helpen je met de route en de volgende stap.

Een effectieve datastrategie verbindt business en IT en geeft grip op initiatieven, kosten en resultaat. Het draagt bij aan het prioriteren van de dataprojecten die bijdragen aan verbeteren van je bedrijfsvoering en behalen van je doelen.

Samen brengen we in kaart wat je wilt bereiken, waar de kansen liggen in je huidige landschap en hoe je organisatie zich moet inrichten om data gedreven te werken.

Samen brengen we in kaart wat je met je data wilt bereiken hoe je datastromen eruit moeten zien, welk dataplatform het beste bij je behoeften past en hoe je je organisatie moet begeleiden om de waarde uit de data te halen.

Waar je ook staat in je datareis, wij kunnen je begeleiden in het gehele traject, van strategie, tot implementatie, continue ontwikkeling en beheer.

Waarom is een datastrategie cruciaal voor succes?

DATA STRATEGIE - STROOMLIJNEN VAN PROCESSEN

STROOMLIJNEN VAN PROCESSEN

Veel organisaties hebben data beschikbaar, maar missen structuur om de waarde eruit te halen. Een datastrategie helpt om processen, databronnen en definities op elkaar af te stemmen zodat analyses betrouwbaar zijn en kunnen worden ingezet voor beslissingen acties.

DATA STRATEGIE - BETERE PRIORITEREN

BETERE
PRIORITEREN

Iedere afdeling wil “iets met data” of beginnen met AI, maar zonder centrale regie blijft de impact achterwege. Samen stellen we prioriteiten op basis van bedrijfsdoelen, zodat je investeert in de initiatieven die écht verschil maken.

DATA STRATEGIE - CREËER EEN DATAGEDREVEN CULTUUR

CREËER EEN DATAGEDREVEN CULTUUR

Zonder eigenaarschap over data in de business, kan je oneindig dashboards blijven creëren, maar zal er beperkt gebruik van worden gemaakt. Een datastrategie die op de juiste manier wordt geïmplementeerd, helpt je om de hele organisatie, ongeacht de rol en mate van datageletterdheid, de waarde te laten inzien van het gebruik van data in hun dagelijks werk.

DATA STRATEGIE - OPTIMALISEREN VAN KOSTEN

OPTIMALISEREN
VAN KOSTEN

Data-analyse en AI creëren onschatbare waarde, maar de kosten voor tooling, beheer, externe inhuur en de Cloud kunnen snel oplopen als je geen controle en duidelijk plan hebt. Een datastrategie geeft je overzicht over de keuzes die hebt en helpt je de kosten te optimaliseren op basis van hoe je organiseert, hoe je Cloud services gebruikt en welke tools je kiest in je data-ecosysteem.

Samen maximaliseren we de waarde van jouw data!

Je bent al begonnen met je data reis, maar onderweg kom je erachter dat data versnipperd is, de kwaliteit niet voldoende is of heb je geen idee aan welk initiatief je prioriteit moet geven. Wij helpen je de stap te zetten van “we doen iets met data” naar een gedragen, schaalbare aanpak, om “data vaardig” of “data gedreven” te worden.  Geen standaard blauwdruk, maar een strategie op maat afgestemd op jouw situatie, ambities en organisatiecultuur.

Data Strategy Fast Track – in 1 dag naar richting en regie

Je wilt data strategisch inzetten, maar merkt dat er nog vragen zijn: hoe zet dashboards om naar data gedreven beslissingen en acties? Welk platform past het beste? Hoe richt je data gedreven werken duurzaam in? Welke knelpunten moet je eerst oplossen?

Onze Data Strategy Fast Track helpt je in één dag richting te geven aan je datastrategie. Samen brengen we focus aan, stemmen we de technologie af op je ambities en formuleren we een concreet plan van aanpak. Geen dikke rapporten, maar een helder overzicht met concreet advies en roadmap.

Strategische doelen en data-ambities

We starten met jouw organisatiedoelen en bespreken hoe data daar structureel aan kan bijdragen. Wat zijn de ambities? Waar wil je dat data echt impact maakt?

Output: Strategische focus, gewenste rol van data, initiatieven met prioriteit.


Inventarisatie van datagebruik en knelpunten

We brengen de huidige situatie in kaart: hoe wordt data nu gebruikt, waar zit waarde, waar loop je op vast? Denk aan versnippering van data, beperkte tooling, kwaliteit van de data een gebrek aan eigenaarschap of competenties?

Output: Overzicht van data consumers, wensen en knelpunten.


Technologie-fit en roadmap

We bespreken je huidige architectuur en tooling en vergelijken dat met je ambities. Samen verkennen we welk dataplatform of architectuurvorm het beste past.

Output: Concept voorstel voor toekomstige richting + aanpak.


Wat krijg je opgeleverd?

Na afloop ontvang je een adviespresentatie met:

  • Analyse van je huidige situatie en tooling
  • Knelpunten en kansen op strategisch en technisch niveau
  • Aanbevolen dataplatformrichting (passend bij jouw organisatie)
  • Eerste opzet voor roadmap en vervolgstappen

Deze presentatie kun je gebruiken om intern te delen of te bespreken met stakeholders en management.

Voor wie is deze workshop bedoeld?

De Fast Track is bedoeld voor organisaties die:

  • Al ervaring hebben met data-analyse;
  • Op zoek zijn naar richting, schaalbaarheid en meer regie;
  • Willen investeren in een volgende stap, maar eerst helderheid willen over platform, architectuur en organisatievorm.

Typische deelnemers: Data-/IT-management, business owners, analisten, architecten.

Klaar voor overzicht, richting en actie?

Vraag nu een Data Strategy Fast Track aan en ontdek in één dag hoe je datastrategie om kunt zetten in een concrete aanpak – met draagvlak, richting en regie.

Wil je weten of de Data Strategy Fast Track iets voor jou is? Boek dan een gratis 1 uur evaluatie, zodat we samen kunnen bepalen of het de juiste stap is voor je organisatie.

ASICS logo
“Climber is geen leverancier, maar een verlengstuk van ons team. Ze kennen onze processen, begrijpen hoe retail en wholesale werken en bouwen oplossingen die precies aansluiten bij onze praktijk. Wat we vooral waarderen: ze denken mee, geven tegengas waar nodig en leveren altijd kwaliteit.”
Jan Krediet logo
“Climber helpt ons niet alleen met data, maar ook met het stellen van de juiste vragen in plaats van dat ze vragen wat ze moeten doen. Ze combineren kennis van de logistiek met kennis van data. Zo komen we samen tot betere oplossingen.”
Wildlands logo
”Buiten de “harde” verbeteringen als betrouwbaarheid en beschikbaarheid van cijfers is wellicht de grootste winst nog wel dat mensen het leuk zijn gaan vinden cijfermatig te gaan sturen.”
Zegro logo
”Dankzij Qlik en Climber hebben we in een korte tijd enorme verbeteringen in ons leveringsproces kunnen maken. Dit heeft in een korte tijd geleid tot een structureel hogere klanttevredenheid!”
B Living logo
”We hebben meer grip op onze organisatie omdat we precies weten wat waar gebeurt. Dankzij Qlik zetten we commerciële aandacht gericht in op basis van cijfers. Dat rendeert.”
NOC*NSF logo
“Qlik en KISS stellen ons in staat om onze doelstelling, het verhogen van de sportparticipatie naar 75%, te realiseren door acties te ontwikkelen op basis van feitelijke gegevens, trends en analyses.”
Telia logo
”Climber has the right expertise and extensive and solid experience in data and analytics.”
PostNord logo
”It’s all about sharing and collecting all data in the same place, where every salesperson has access to the same platform where they can easily follow their customers.”
AESSEAL logo
”From an overnight data transfer process to just minutes with Qlik Data Integration! Working with Climber massively helped us. Their whole consultative approach led us to where we are today.”

Haal meer waarde uit je data en wees klaar voor AI, begin met een check van je datastrategie en technologie­ stack.

We beoordelen of je huidige strategie, aanpak, tooling en architectuur aansluiten op jullie doelen en geven gericht advies voor de volgende stap. Vul het formulier in en we nemen dezelfde dag nog contact met je op voor een kennismaking.

Bas Haarhuis
Bas Haarhuis
Sales Manager
bas.haarhuis@climber.nl
+31 6 39 46 39 65