Climber Worldwide
Climber Customer Case Jan Krediet

Hoe Jan Krediet beter grip kreeg op rendement in een complexe logistieke operatie

Lees hoe de internationale logistieke dienstverlener Jan Krediet grip kreeg op rendement in een complexe logistieke operatie.

In 10 jaar naar datagedreven sturing

Jan Krediet is een internationale logistieke dienstverlener met honderd jaar ervaring in meubel- en projectlogistiek. In de laatste 10 jaar groeide het bedrijf uit tot een moderne organisatie met vier businessunits: transport, warehousing, projecten en forwarding. Dit betekende een groei en een omslag van een traditioneel transportbedrijf naar een bredere logistieke organisatie met nieuwe verdienmodellen en veel meer datastromen.

Met ongeveer honderd vaste medewerkers en een even grote flexibele schil verzorgt Jan Krediet transport en opslag van meubels, keukens en projectinrichtingen in heel Europa. De organisatie werkte al met week- en maandrapportages, maar merkte dat dit onvoldoende grip gaf op de dagelijkse operatie.

De uitdaging: één waarheid voor finance, commercie en operatie

De groei van het bedrijf bracht meer data en meer complexiteit met zich mee. De financiële cijfers boden inzicht op groeps- en business unit niveau, maar gaven niet met een druk op de knop antwoord op vragen als: welke klanten leveren welk rendement op of waar verliezen we marge in de operatie?

“We hadden een financiële waarheid, maar konden onvoldoende trends zien, waardoor je geen gerichte acties kunt nemen en proactief kunt sturen.”
Waling Meijer, Director Finance, Jan Krediet

Er ontstond behoefte om de organisatie vanuit drie perspectieven aan te sturen op basis van één waarheid, namelijk:

  • Financieel – resultaat per klant en businessunit
  • Commercieel – prestaties en marges per klantgroep of regio
  • Operationeel – efficiëntie, beladingsgraad en productiviteit

Het gevolg: ad-hoc analyses en laat bijsturen

In de bestaande rapportages werd al inzicht gegeven in financiële, operationele en commerciële cijfers, maar er zat geen koppeling tussen deze verschillende waarheden. Daardoor bleef het nodig om aanvullend, handmatige analyses op klantniveau te maken, wat veel tijd kost. Tijd die ten koste gaat van betere en snellere besluitvorming.

“Als stuurinformatie onvoldoende en/of te laat is ga je sturen op gevoel. Je ziet trends niet of te laat en dan is het kwaad al is geschied.”
Waling Meijer, Director Finance, Jan Krediet

De samenwerking met Climber: dezelfde taal spreken

Samen met Climber, datapartner met kennis van de logistieke sector werd de basis gelegd voor een toekomstgerichte data omgeving. Climber hielp om de bestaande Qlik-omgeving opnieuw op te zetten en een duurzaam datamodel te creëren die alle business units verbindt.

“Climber kent onze wereld en begrijpt de logistieke uitdagingen waar we voor staan. Daardoor kunnen ze ons challengen en wordt het beste resultaat behaald.”
Waling Meijer, Director Finance, Jan Krediet

De samenwerking kenmerkt zich door korte lijnen, technisch inzicht en begrip van de business. Door de gezamenlijke aanpak ontstond stap voor stap een nieuw fundament: de cockpit.

De oplossing: de cockpit als stuurinstrument

De cockpit brengt de drie perspectieven, financieel, commercieel en operationeel, samen in één omgeving. Alle data uit transport, warehousing, projecten en forwarding wordt ontsloten in Qlik Sense en vertaald naar stuurinformatie.

“Het is als in een vliegtuig. Er zitten talloze sensoren in, maar de piloot ziet alleen wat nodig is om te kunnen sturen. Zo werkt onze cockpit ook.”
Waling Meijer, Director Finance, Jan Krediet

De cockpit maakt inzichtelijk waar Jan Krediet het wint of verliest, tot op klant-, rit- of projectniveau. De logica achter de verdeling van kosten en opbrengsten is zorgvuldig opgebouwd, met verdeelsleutels die rekening houden met afstand, volume en specifieke situaties zoals bijvoorbeeld een B2C-toeslag.

Datakwaliteit is daarbij een cruciaal onderdeel. Het invoeren van gegevens en allerlei registraties op bijvoorbeeld ritniveau blijft mensenwerk. Daarom is er expliciet voor gekozen om datakwaliteit meetbaar te maken en er actief op te sturen.

Er is een apart dashboard dat inzicht geeft in de kwaliteit van de data. Met behulp van dit dashboard kan er direct worden bijgestuurd om daarmee de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de data te waarborgen. Betrouwbare data is een absolute voorwaarde en is de levensader van de cockpit. U kunt zich er van alles bij voorstellen als piloten in de cockpit niet de juiste stuurinformatie krijgen en tot welke rampen dit kan leiden.

Het samenspel van mens, proces, techniek en middelen maakt een cockpit als deze mogelijk.

“We hebben de cockpit zo gebouwd dat als er iets verandert in onze processen of systemen, de cockpit hierin meebeweegt.”
Waling Meijer, Director Finance, Jan Krediet

De winst: van reactief naar voorspellend sturen

Tijdens de testfase ziet Jan Krediet al de eerste voordelen. Een concreet voorbeeld is: door beter inzicht in de cross-dock productiviteit en het voorraadbeheer wordt het mogelijk om sneller in te grijpen. Daarnaast kunnen we straks analyses maken van de beladingsgraad en stopdichtheid wat helpt bij efficiëntere planning.

“Iedereen is enthousiast, nu we weten waar we het winnen en waar we het verliezen. Met deze cockpit hebben we goud in handen.”
Waling Meijer, Director Finance, Jan Krediet

De volgende stap is het benutten van AI en forecasting om trends beter te voorspellen en nog eerder te kunnen bijsturen. Ook data robotisering gaat ons helpen om processen verder te automatiseren. De basis is nu gelegd, we hebben data platform dat klaar is voor de toekomst.

Ontdek hoe Climber bedrijven helpt met datagedreven werken

Wil je weten hoe jouw organisatie, net als Jan Krediet, grip krijgt op rendement en stuurinformatie?
Neem gerust contact op voor meer informatie over onze oplossingen en mogelijkheden.