Climber Worldwide
ClimberNL Blog Data Visualization

Datavisualisatie: het kiezen van de juiste visualisatie met behulp van Qlik

Als bedrijf verzamel je ontzettend veel data. Denk alleen al aan alle informatie die je verzamelt via je website, klantgegevens, geo-gegevens, verkoopdata, en nog veel meer. In deze groeiende wereld van “data-madness” wil je belangrijke inzichten binnen no-time inzichtelijk hebben. Steeds meer bedrijven maken daarom gebruik van datavisualisatie in business intelligence tools zoals Qlik.

Datavisualisatie is het communiceren van informatie (data) op een duidelijke en effectieve manier door het gebruik van grafische hulpmiddelen. Een belangrijk punt hierin is het gebruik van kleuren en vormen, waardoor we opvallende inzichten snel kunnen zien en opslaan. Er zijn echter tientallen verschillende soorten visualisaties beschikbaar en het kiezen van de juiste visualisatie is erg belangrijk. Denk aan taartdiagrammen, lijngrafieken, (draai)tabellen, staafdiagrammen, KPI’s en nog veel meer. Hoe kan je uit al deze visualisaties de beste kiezen voor jouw vraag? En hoe kan een BI-tool zoals Qlik jou, als gebruiker, helpen bij het kiezen van de juiste visualisatie?

“Het visualiseren van de data maakt het analyseren een stuk gemakkelijker en leuker”

HOE VISUALISATIES HET ANALYSEREN VAN DATA GEMAKKELIJKER MAAKT

Een goede visualisatie zorgt er kort gezegd voor dat je de data kan analyseren in één oogopslag. Elke visualisatie geeft een antwoord op een van je kernvragen, die mogelijk cruciaal zijn voor jouw business. Je kunt hierdoor makkelijk inzoomen op probleemgebieden en snel beslissingen nemen die direct effect hebben op jouw resultaten. Hierdoor wordt het analyseren van de data een stuk gemakkelijker en leuker.

Eén van de beste en duurzaamste manieren om snel waardevolle inzichten te halen uit jouw data, is door visualisaties samen te voegen in een dashboard. Een groot bijkomend voordeel is dat visualisaties in tools zoals Qlik maar eenmalig ontworpen hoeven te worden. Je bent dus als analist niet meer dagelijks bezig met het creëren van inzichten, maar de inzichten vind je elke dag weer met één druk op de knop. Hierdoor kan je veel sneller anticiperen op wat je ziet gebeuren in bijvoorbeeld je productieproces of bij één van je verkoopvestigingen.

Climber Dashboard

WAT IS BELANGRIJK OM MEE TE NEMEN IN JE KEUZE VOOR DE JUISTE VISUALISATIE?

De gekozen visualisatie moet met de onderliggende data een verhaal vertellen hoe de data van invloed is op jouw bedrijf en medewerkers (storytelling). Het verhaal dat de visualisatie vertelt, moet hierbij eenvoudig te begrijpen zijn voor de gebruiker en belangrijke informatie direct zichtbaar maken. Dit vraagt natuurlijk ook wel een bepaalde mate van data literacy van de gebruiker.

“Naast het juist visualiseren van de data, is het ook van groot belang dat de analisten ook over een bepaalde mate van “data literacy” beschikken. Het juist interpreteren en begrijpen van de inzichten, zorgt ervoor dat het team de inzichten kan omzetten in een waardevol actieplan.” 

Meer weten over data literacy en hoe belangrijk dit is voor jouw bedrijf? Kijk dan hier naar de webinar met Jordan Morrow van Qlik.

Een goede visualisatie heeft vier belangrijke componenten. Het moet namelijk:

  • de juiste data bevatten,
  • relevant zijn voor de gebruiker
  • gemakkelijk in gebruik zijn
  • aantrekkelijk / helder zijn gevisualiseerd.

DE JUISTE VISUALISATIE KIEZEN

De eerste stap en tegelijk ook de belangrijkste in het kiezen van de juiste visualisatie is natuurlijk het begrijpen van dataset die er onder ligt. Wanneer deze kennis mist is het creëren van een waardevolle visualisatie erg lastig.

Handige tips!

1. Bepaal het doel
Voordat je een visualisatie gaat maken, zorg er dan voor dat je het doel specifiek voor die visualisatie helder hebt. Dit helpt je te bepalen hoeveel meetwaarden en dimensies je nodig hebt, wat er automatisch voor zorgt dat de keuze voor een visualisatie al een richting krijgt. Probeer je daarnaast goed voor te stellen wat de gebruiker wil zien.

 2. Kies voor de juiste kleuren
In een visualisatie is het belangrijk dat je kleuren duidelijk maken of iets belangrijk is of niet en of de aandacht van de gebruiker hier direct naartoe moet gaan. Hierbij kan je denken aan “alarmkleuren” voor bijvoorbeeld een achterstand op de omzet (rood) of het behalen van het target van de marketingcampagne (groen). Overige informatie is relatief minder belangrijk en moeten dus niet vragen om aandacht.

3. Kies voor rust
Probeer niet te veel te laten zien in één visualisatie. Rust is key, je wil tenslotte niet dat de gebruiker uren moet zoeken naar de antwoorden op zijn vraag. Wil je wel graag de optie geven om meer details te zien? Kies er dan voor om gebruik te maken van de drill-down functie, zodat de gebruiker de onderliggende data kan zien.

Climber Oscars nominations

Bron: Qlik Demo

 

In deze visualisaties zijn de bovenste tips goed verwerkt:

  • Het doel: vergelijken van het aantal Oscarnominaties en daadwerkelijke winst van een Oscar per acteur/actrice
  • De kleuren: het geel trekt de aandacht en dus zie je snel hoe vaak een acteur/actrice een Oscar heeft gewonnen
  • De rust: er is alleen data te zien dat nodig is voor het doel, de inzichten zijn in één oogopslag helder

 

DE MEEST GEBRUIKE VISUALISATIES

Elke grafiek blinkt uit in het visualiseren van gegevens op verschillende manieren voor verschillende doeleinden. Op dit moment zijn de meeste gebruikte visualisaties nog steeds de “golden oldies”, het staafdiagram (barchart) en de lijngrafiek (linechart).

Het staafdiagram

Deze visualisatie geeft een trend weer in de vorm van staven/kolommen, eventueel over tijd (vorig jaar versus dit jaar) en per dimensionele waarde (bijvoorbeeld per categorie). Je kan de volgorde veranderen waardoor je de meest relevante kolom als eerste ziet.

De lijngrafiek

Deze visualisatie geeft een trend weer waarbij de x-as een groot aantal datapunten kan hebben. Deze grafiek is handig te gebruiken om bijvoorbeeld de omzet van het huidige jaar over verschillende datapunten in de vorm van een lijn te laten zien. Er kan ook eenvoudig een lijn worden toegevoegd aan de visualisatie, bijvoorbeeld een lijn die data van vorig jaar weergeeft. Daardoor kan de gebruiker snel trends met elkaar vergelijken.

Naast deze waardevolle klassieke visualisaties zijn er natuurlijk ook anderen die veel gebruikt worden. Qlik heeft hiervoor een handig stappenplan ontwikkelt, die jou helpt bij je keuze en de verschillende visualisaties overzichtelijk houdt.

Climber Qlik Visualizations

VISUALISEREN MET BEHULP VAN QLIK

Qlik is de leverancier van business Intelligence tools Qlik View en Qlik Sense, waarmee je eenvoudig datavisualisatie kan inzetten voor het bouwen van dashboards en rapportages. Wat een groot voordeel is, is dat Qlik Sense je ook kan adviseren in het gebruik van de visualisaties. De Qlik Insight Advisor biedt een toegangspunt voor het verkennen van je data en het maken van visualisaties. Vervolgens kijkt de Qlik Cognitive Engine naar de beschikbare velden die jij wil visualiseren. Met deze informatie geeft de Insights Advisor een aantal suggesties en kan je zelf bepalen welke jou de beste inzichten geeft.

MEER FUNCSTIONALITEITEN IN QLIK SENSE MET VIZLIB

Qlik Sense geeft elke gebruiker de mogelijkheid om eenvoudig, mooie en complete dashboards te bouwen en geeft hierin richting en eenheid. Met de extensies van Vizlib voeg je gemakkelijk slimme en gepersonaliseerde functies en visualisaties toe aan Qlik Sense. Maar Vizlib biedt ook meer mogelijkheden in het ontwerpen van de meest populaire grafieken, zo bevat het staafdiagram (barchart) van Vizlib meer designmogelijkheden waardoor deze nog beter naar jouw wens aan te passen is. Zo wordt Qlik Sense nog veelzijdiger en gebruiksvriendelijker.

(Bron: Vizlib)

Vizlib bar chart extension
Climber Milou Bijl

MEER WETEN OVER HOE QLIK JOUW DATA INZICHTELIJK KAN MAKEN?

Onze consultants helpen je graag je data goed te structureren en in kaart te brengen zodat jij goed geïnformeerde beslissingen kan nemen. Neem gerust contact met ons op of vraag een vrijblijvende demo aan.

// Geschreven door: Milou Bijl – BI Consultant Climber

Email: milou.bijl@climber.nl
Phone: +31 21 66 73 73

Wil je meer blogs of nieuws lezen?

Nieuws

Webinar: 4 keys to succeed with self-service BI in Qlik
Event

Webinar: 4 keys to succeed with self-service BI in Qlik

Sign up for our 30 min webinar on May 5 and get a fast track to self-service success in Qlik! Together with the telecom giant Telia we’ll address self-service from a user, process, platform and license aspect.

>> Sign up here!
Je bi-infrastructuur en -software altijd beschikbaar en up-to-date wanneer je overschakelt naar de cloud
Blog

Je bi-infrastructuur en -software altijd beschikbaar en up-to-date wanneer je overschakelt naar de cloud

Met het oog op de toekomst, waarin business intelligence & analytics steeds belangrijker wordt voor organisaties, is het cruciaal dat organisaties, van medewerkers tot stakeholders, geen hinder ondervinden van de IT-infrastructuur. Alleen dan is mogelijk om de focus te houden op wat écht belangrijk is: vooroplopen in de markt. We merken dat het up-to-date houden van de IT-infrastructuur en -software een grote uitdaging vormt voor veel bedrijven. Dit is eenvoudig te ondervangen door deze zaken uit te besteden aan experts.

>> LEES MEER
Pak je voorsprong met behulp van geoanalytics
Blog

Pak je voorsprong met behulp van geoanalytics

Je omzet of marge koppelen aan een locatie biedt veel inzichten. Ofwel, je business analyse koppelen aan locatie-software voor meer inzicht om data gedreven beslissingen te nemen. In de wereld van BI hebben we het dan over geoanalytics. Met geoanalytics verrijk je bestaande data en vergroot je de beleving van je data, en dus de inzichten die hieruit voortkomen. Dit is mogelijk voor het visualiseren van bezorgroutes op een wereldkaart tot het inzichtelijk maken van een looproute op een plattegrond van een winkel: Geoanalytics heeft een duidelijke meerwaarde in allerlei business sectoren.

>> LEES MEER