Climber Worldwide

Geo Analytics, meer dan een kaartje!

Qlik heeft dit jaar Idevio over genomen, waardoor er een nog betere integratie ontstaat voor Geo Analytics in de Qlik software, maar wat heb je hier nou precies aan?

Door: BERT OTTER

Je omzet koppelen aan een locatie heeft veel zakelijk potentieel. Ofwel, je business analyse koppelen aan locatie-software voor meer inzicht om feitgestuurde besluiten te nemen. In de wereld van BI hebben we het dan over Geo Analyses. Onze partner Qlik heeft het Zweedse Idevio overgenomen. Idevio was al langer een technologiepartner van Qlik op het gebied van Geo Analyses. Een interessante aanvulling op het Qlik platform, omdat een nog betere integratie ontstaat voor Geo Analyses voor zowel QlikView als voor Qlik Sense gebruikers.

Wat heb ik nou aan zo’n plattegrond?

Nou, het kan daadwerkelijk waarde tonen. Begin jaren negentig kwam ik regelmatig over de vloer bij transport- en logistiekbedrijven. Zonder uitzondering hing bij allen een kaart van Europa of de Wereld aan de muur, met daarop een bonte verzameling gekleurde punaises die stuk voor stuk klantlocaties aangaven. Deze punaises werden via touwtjes onderling verbonden met de distributiecentra. Erg indrukwekkend. Of het daadwerkelijk werd gebruikt was trouwens erg de vraag. Het ‘zie ons een druk zijn’ straalde ervan af.

Oldskool punaises maken plaats voor high-end software

Deze vorm van visualisatie is zeer actueel dankzij de komst van software gericht op Geo Analyse. Er is veel ‘mapping’ software beschikbaar, echter de koppeling met Business Analyse software wordt beperkt ingezet. Zonde. Locatiegegevens combineren met bijvoorbeeld omzet, aanrijdtijden of transporttijden leiden vaak tot interessante inzichten.

Waar open je een nieuwe (winkel)locatie bijvoorbeeld?

Stel jezelf een kleine retailketen voor. Aan de hand van locatie-analyse zie je in één oogopslag waar je vestigingen staan. Ok, niet heel bijzonder. Wat als je het verzorgingsgebied in beeld brengt omdat je een nieuw filiaal wilt openen? Je visualiseert de reisafstand naar het potentieel nieuwe filiaal op basis van de grootte van het gebied. Nog interessanter: weergave van filialen van je concurrenten. Maak daarnaast de sociaaleconomische status van betreffende inwoners zichtbaar door deze toe te voegen als externe data. Zo krijg je inzicht; open ik een winkel in een ‘dure’ buurt of richt ik mij op de kleine beurs? Inzichten die ondersteunen bij het nemen van je beslissing.

Deze klant kost geld

Of wat dacht je van de eerder besproken logistieke diensten. Welke routes zijn efficiënt? Waar rijden regelmatig vrachtwagens met beperkte lading? Zijn deze klanten niet ‘te duur’ of moeten we met aangepaste tarieven werken?

De deur niet uit en tóch voordeel halen uit Geo Analytics

Binnen de vier muren van je bedrijf kun je Geo Analyses ook gebruiken. Denk aan optimalisatie voor productiestraten of warehouses. Maak gebruik van een plattegrond van de locatie en plot hierop de locatie van artikelen of machines. Zo kan ik trouwens nog even doorgaan; de mogelijkheden zijn legio. Ga jij ouderwets punaises prikken of wil je meer toekomstbestendige slagkracht én snelheid via datakoppeling uit je systemen met Geo Analytics 2017?

MEER WETEN? NEEM CONTACT OP MET ONS.

BI-CONSULTANT
STEF.COMELLO@CLIMBER.NL
+31 6 817 898 97

Stef Comello

Managing Director
jan.sipek@climber.eu
+46 70 911 91 09

Jan Sipek

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF!

Climber now Qlik Elite Partner across Europe

Climber is excited to announce that we are now a Qlik Elite Enterprise Partner on a European level. Working closely with Qlik since our inception in 2005, our new status is yet another strong argument for companies…

Geo Analytics, meer dan een kaartje!

Qlik heeft dit jaar Idevio over genomen, waardoor er een nog betere integratie ontstaat voor Geo Analytics in de Qlik software, maar wat heb je hier nou precies aan?

Creëer je eigen rapporten in Qlik Sense

Je kunt nu aangepaste rapporten aanmaken op basis van de hoofdtabel in Qlik Sense! In deze tutorial introduceren wij deze nieuwe uitbreiding die het mogelijk maakt dat elke gebruiker kan kiezen welke data er wordt toegevoegd in hun report.